Het belang van het juiste online bestelsysteem voor de horeca

Het belang van het juiste online bestelsysteem voor de horeca

Een goed online bestelsysteem voor de horeca is juist nu van het grootste belang. Tijdens de pandemie, maar zeker ook daarna. Onderzoeken wijzen uit dat de horeca niet op dezelfde manier verder kan zoals we dat gewend waren voor de Corona crisis. Dat vraagt om aanpassingen. Zeker als het aankomt op online bestelsystemen. Restaurants en horeca ondernemingen zijn gedurende de lockdown op de proef gesteld. In de eerste plaats omdat deuren gesloten bleven, maar ook in hun zoektocht naar nieuwe en creatieve ideeën.

Oplossingen om de omzet van hun onderneming te kunnen waarborgen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het aantal online bestellingen voor afhaal- en bezorgmaaltijden tijdens de pandemie enorm is gestegen. Ook als de deuren straks wél weer open mogen zullen er verschillen zijn. Uit eten gaan zal nooit meer hetzelfde zijn. Dat geldt ook voor online bestellen. Wat is het belang van het juiste online bestelsysteem voor de horeca?

Waarom is een slim bestelsysteem juist nu belangrijk voor restauranthouders?

Omdat je tijdens én na de pandemie zeker wilt zijn van omzet en het voortbestaan van jouw horeca onderneming. De lockdown heeft ervoor gezorgd dat klanten andere behoeften en wensen hebben. Op het gebied van afhaal- en bezorgmaaltijden, maar ook als we straks weer buiten de deur kunnen gaan eten. We betalen en bestellen het liefst snel, veilig en contactloos. Dat willen we aan tafel kunnen doen, maar ook thuis vanaf de bank. De hygiëne en veiligheidsstandaard is verschoven en vertaalt zich door naar jouw onderneming. Nu, maar zeker ook als de pandemie achter ons ligt. Het belang van een goed online bestelsysteem voor de horeca is dus nog nooit zo groot geweest.

Waar een goed bestelsysteem voor de horeca aan moet kunnen voldoen

Een goed online bestelsysteem voor de horeca moet gebruiksvriendelijk zijn en tegemoet kunnen komen aan de wensen van de klant. Hygiëne en veiligheid zijn belangrijke pijlers. Ook moet een bestelsysteem voordelen bieden voor de horecaondernemer zelf. Daarbij kun je denken aan het realtime aanpassen van de menukaart of de prijzen. Het systeem moet geschikt zijn voor online en offline bestellingen. Daarnaast biedt het juiste bestelsysteem:

Digitale menukaart met QR-code: een goed online bestelsysteem voor de horeca moet kunnen beschikken over een digitale menukaart. Klanten kunnen deze inzien door het scannen van een QR-code. Bijvoorbeeld op de smartphone of tablet zonder het downloaden van een applicatie. Bestellingen kunnen op deze manier eenvoudig worden doorgegeven. Bijvoorbeeld voor het bestellen van eten online of in het restaurant zelf.

Een QR-menukaart verhoogt de klanttevredenheid, maar bewaakt ook de hygiëne. Deze online menukaarten maken het gebruik van een traditioneel papieren exemplaar overbodig. Daarnaast is een digitale menukaart altijd en overal bereikbaar. Zelfs vanuit huis. Dat biedt niet alleen voordelen voor de klant, maar uiteraard ook voor de horecaondernemer.

Meer omzet en kostenbesparing: het juiste online bestelsysteem voorziet de ondernemer ook van een flinke besparing. In de eerste plaats omdat het laten drukken van papieren menukaarten overbodig is geworden. Daarnaast kunnen klanten sneller bestellen. Een tafel kan dus meerdere keren per avond “verkocht” worden waardoor de omzet stijgt. Daarnaast is een online bestelsysteem ook geschikt is voor afhaal- en bezorgmaaltijden.

Realtime aanpassen en wijzigen: een geschikt bestelsysteem kan realtime worden aangepast of gewijzigd. Dit werkt snel en praktisch, maar ook kostenbesparend. Bijvoorbeeld als je seizoensgerechten wilt kunnen toevoegen aan de menukaart of wilt verwijderen omdat het gerecht tijdelijk niet beschikbaar is. Bijvoorbeeld omdat de leverancier niet de juiste ingrediënten heeft kunnen leveren. Ook het aanpassen van prijzen is mogelijk.

Een online bestelsysteem met digitale menukaart

Het integreren van een online bestelsysteem voor de horeca is heel eenvoudig. De menukaart is zelf in te vullen en te personaliseren. Bijvoorbeeld met de bedrijfskleuren of het logo. Specifieke kennis is niet nodig. Het juiste online bestelsysteem biedt meerdere pakketten. Bijvoorbeeld met 3, 5 of een onbeperkt aantal menu categorieën en items. Op deze manier is er voor elke soort horecaonderneming een geschikt online bestelsysteem.

Daarmee blijf je voldoen aan de wensen van de klant en kun je de omzet van jouw onderneming behouden of zelfs verhogen. Tijdens de pandemie, maar zeker ook daarna. Dat is van belang, want de manier waarop we eten bestellen of uit eten gaan veranderd. Klanten willen dit vooral snel, eenvoudig én hygiënisch kunnen doen.

Niet alleen vanuit huis of op locatie, maar ook aan tafel in het restaurant. Daarnaast bieden deze systemen veel voordelen voor de restauranthouder zelf. Bijvoorbeeld in het online en offline ontvangen van bestellingen en het realtime aanpassen van de menukaart en de prijzen. Uiteindelijk zorgt deze kostenbesparing voor een hogere tafel omzet én het ontvangen van meer bestellingen op het gebied van afhaal- en bezorgmaaltijden.