Impact corona in horeca

Impact corona in horeca

2020 is een heel vreemd jaar gebleken. Voor veel mensen betekende de uitbraak van corona dat het leven een aardige verandering doormaakte. Ineens brak de periode aan van de anderhalvemetersamenleving. Bovendien werd er in het dagelijkse leven een hoop niet meer mogelijk.

Echter was de economische impact van corona nergens zo groot als in de horeca. Als horecaondernemer heb je dan ook waarschijnlijk al lastige tijden achter de rug. Bovendien ga je ook nog lastige tijden tegemoet. Zolang de coronacrisis namelijk doorzet, blijft de horeca grotendeels gesloten. En zelfs als je weer open mag, gelden er nog allerlei beperkingen.

Zo hebben sommige horecaondernemers helaas de deuren al voorgoed moeten sluiten. Andere ondernemers verkeren in zwaar weer en zijn bang dat ze zelf ook hele belangrijke beslissingen moeten gaan maken. Nu het einde van de crisis nog altijd niet in zicht is, is er sprake van veel onzekerheid. Wat gaat er de komende periode allemaal gebeuren?

De negatieve effecten van corona voor de horeca

In het voorjaar van 2020 werd al snel duidelijk dat de horeca het een lange tijd erg zwaar ging krijgen. De deuren werden ten gevolge van de eerste piek al snel gesloten. Het werd namelijk al vroeg duidelijk dat er in de horeca veel brandhaarden aan corona waren ontstaan. Het werd simpelweg als onveilig bestempeld.

Toen deze eerste piek voorbij was en de eerste lockdown erop zat, werd er gelukkig al veel extra gedaan. De horeca werd in grote mate ‘coronaproof’. Tot zover dat mogelijk was in ieder geval. Desondanks was dat bij lange na niet genoeg om de tekorten aan te pakken. Over heel 2020 en waarschijnlijk ook een groot gedeelte van 2021 worden er veel inkomsten misgelopen. We hebben het dan over inkomsten ten opzichte van een ‘normale’ periode.

Want waar in de lente en zomer nog veel op terrassen kon worden opgevangen, is hier in de herfst en in de winter niet echt sprake van. Er zijn geen grote terrassen meer beschikbaar om grotere groepen mensen te laten zitten. In plaats daarvan moeten de meesten nu binnen zitten. Maar zelfs hier kwam een einde aan toen de horeca in het najaar van 2020 opnieuw de deuren moest sluiten.

Alle kansen pakken

Gelukkig zijn er op dit moment verschillende dingen die je kunt doen om toch nog voor een goede stroom aan inkomsten te zorgen. Want als echte horecaondernemer ga je natuurlijk niet bij de pakken neerzitten. Je gaat op zoek naar alternatieve methodes om toch iets aan de klant aan te kunnen bieden.

Bij Magic Menu hebben we veelvuldig onderzoek gedaan naar waar nu echt vraag naar is. Waar heeft de gemiddelde horecaondernemer op dit moment het meeste aan?

Het antwoord hierop luidt als volgt; een digitaal menu.

Met een digitaal menu stel je je potentiële klanten namelijk in staat om alsnog gewoon eten en drinken bij je te bestellen. Dit kan dus ook van afstand. In plaats van dat ze nu fysiek langskomen in je horecaonderneming, bestellen ze het of komen ze het afhalen. Dit is een geweldige kans voor iedere horecaonderneming.

Nu vraag je je misschien af waar je dan moet beginnen. Want een digitaal menu in elkaar zetten is niet zomaar gebeurd..

Of toch wel?

Met het speciaal ontworpen Magic Menu zorg je er letterlijk binnen enkele minuten voor dat jij jouw digitale menu volledig op orde hebt. Je hoeft alleen maar de verschillende items op de menukaart in te vullen en een aantal categorieën aan te maken. Dit is je door middel van deze service zo makkelijk mogelijk gemaakt.

Al met al is het dan vandaag nog mogelijk om je eigen digitale menu helemaal klaar te hebben!