Het belang van online aanwezigheid als horeca ondernemer

Het belang van online aanwezigheid als horeca ondernemer

Het Coronavirus heeft nog altijd een enorme impact op onze economie. Hoewel eigenlijk ieder sector nadelen ondervindt is er één sector die echt de grootste klappen op heeft gevangen. We hebben het natuurlijk over de horeca. Deze winter zal het voor ontzettend veel horeca ondernemers lastig worden om rond te komen en de zaak draaiende te houden. Om ervoor te zorgen dat jij zoveel mogelijk kans maakt om deze periode te overbruggen is het tijd om snel verder te lezen, in dit artikel laten wij je namelijk zien hoe je dit het beste kunt doen!

Zware tijd voor de horeca

Het wordt een zware tijd voor de horeca. Zoals je waarschijnlijk wel hebt meegekregen heeft minister de Jonge gezegd dat de kans klein is dat er op de komende termijn versoepelingen van de maatregelen plaats zullen vinden. De cijfers zijn namelijk nog dusdanig hoog dat het voor de horeca niet mogelijk is om open te gaan. De kans is groot dat er wordt gewacht tot de komst van het vaccin voordat er echt weer grote versoepelingen plaats zullen gaan vinden. In heel Europa zien we dat landen massaal de horeca dichtgooien in een poging om het aantal besmetting af te laten nemen. Op dit moment lijkt het dan ook echt zo dat er geen kerstdiners plaats zullen vinden in de restaurants. Dit maakt veel horecaondernemers terecht boos, zij hoopten namelijk op deze periode om toch nog omzet te kunnen draaien.

Daar komt ook nog eens bij dat de winter over het algemeen al een erg lastige periode is voor de horeca. Het wordt koud, het regent vaak en de mensen hebben niet echt zin om buiten te zitten. Aangezien je binnen met relatief weinig mensen samen mag komen door het Coronavirus is het dan ook lastig om de juiste omzet te draaien. Het is dan ook niet zo raar dat veel ondernemers binnen de horecasector bang zijn voor hun toekomst. Dit terwijl de horeca juist een ontzettend belangrijke rol speelt in het dagelijks leven. Restaurants en cafés vormen nu eenmaal plekken waar je samenkomt om bijzondere momenten te vieren.

Veel faillissementen in de horecasector

De Europese Unie heeft uit een onderzoek ontdekt dat het hotel- en restaurantwezen tussen februari en april een daling heeft meegemaakt van ruim 79,3%. En daar tellen we de huidige toestand nog niet eens bij op. Ons land heeft een van de hoogste virusbesmettingspercentages in Europa. Een tijdje geleden probeerden meer dan 60 Nederlandse cafés en restaurants een maand lang het sluitingsverbod ongedaan te maken. Dit is helaas niet gelukt. Advocaat Simon van Zijll, vertegenwoordiger van de horeca, waarschuwde dat de Nederlandse horeca te maken heeft met "een vloedgolf van faillissementen". Hoewel het natuurlijk even afwachten is hoe het de komende tijd zal gaan lopen ziet het er echt niet goed uit voor deze bedrijven. Hoe langer deze gedeeltelijke lockdown met de sluiting van de horeca duurt, hoe meer faillissementen er zullen komen.

Op zoek naar nieuwe manieren voor omzet

Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf niet de afgrond in gaat is het noodzakelijk om je bedrijf anders vorm te geven. Je zal dan ook echt op zoek moeten gaan naar manieren om omzet te genereren tijdens deze lastige tijd. Een van de meest voor de hand liggende opties is om zelf een bezorgservice te beginnen. Zo kan de klant van thuis uit bestellingen plaatsen die door jou worden bezorgd. Nu de horecazaken momenteel helemaal dicht zijn is dit een van de enige dingen die je kunt doen. Je zou mensen ook aan kunnen sporen om een tegoedbon met een kleine korting te geven om langs te komen als het weer mag. Door deze verschillende nieuwe initiatieven zou het mogelijk zijn om alsnog omzet te boeken in deze lastige tijd en om zo te proberen om de zaak draaiende te houden.

Daarnaast zal je ervoor moeten zorgen dat jouw zaak goed georganiseerd is voor als het weer open kan. Zo kan je met een digitaal menu zorgen voor minder interactie tussen de bediening en de klanten in het restaurant. Dit is niet alleen prettig voor de klanten zelf, maar ook voor jouw personeel. Ons platform maakt het mogelijk om dit digitale menu eenvoudig op te zetten. Naast een digitaal menu zal je moeten denken aan zaken zoals het bewaren van afstand onderling, looprichtingen en desinfectiezuilen bij binnenkomst van het pand.

Het belang van online aanwezigheid

Om ervoor te zorgen dat je deze lastige tijd door kunt komen met jouw horecazaak is het noodzakelijk om de juiste investeringen te maken. Een van de beste investeringen die je kunt maken is de investering in online aanwezigheid. Het is vandaag de dag belangrijker dan ooit om te zorgen voor een goede online aanwezigheid als je de klant wilt bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld duidelijk maken aan de klant dat het mogelijk is om bepaalde gerechten af te halen. Aangezien de klant niet meer langs zal komen bij de zaak zelf is het van cruciaal belang dat dit dus allemaal online plaatsvindt. Hier kan je denken aan een eigen website, maar ook aan aanwezigheid op bijvoorbeeld sociale media zoals Facebook of Instagram.

Wil je zelf als horeca ondernemer zorgen voor omzet tijdens deze lastige periode dan is het noodzakelijk om de juiste veranderingen door te voeren. Hoewel het natuurlijk nagenoeg onmogelijk zal zijn om reguliere omzet te draaien zoals je normaal deed is het wel degelijk mogelijk om de grootste klappen op te vangen. Blijf zeker even hangen op deze site als je nog meer te weten wilt komen over dé beste manieren om jouw bedrijf voor te bereiden op de komende tijd.