Online eten bestellingen stegen dramatisch tijdens de pandemie

Online eten bestellingen stegen dramatisch tijdens de pandemie

Het aantal online eten bestellingen stegen tijdens de pandemie dramatisch. Dat geldt voor afhaalrestaurants, maar ook voor de horeca die daar nog niet eerder gebruik van maakte. Niet zo verwonderlijk, want gedurende de lockdown blijven de fysieke deuren van horecaondernemingen dicht. Deze stijging brengt nieuwe inzichten met zich mee.

De enorme toename van het online bestellingen vraagt ook om een andere werkwijze. In het voordeel van de horecaondernemer én de klant. Dat is de reden waarom steeds meer restauranthouders kiezen voor een digitale menukaart en een online bestelsysteem. Dat brengt niet alleen voordelen tijdens de pandemie, maar bereid je ook voor op de toekomst.

Hoe gaat de toekomst van restaurants eruit zien?

Het aantal maaltijd bestellingen gedurende de lockdown is meer dan verdrievoudigd. Deze groei vertelt ons dat de toekomst van restaurants er anders uit zal komen te zien. Een restaurant bezoeken om uit eten te gaan wordt steeds minder vanzelfsprekend. Om de stroom van inkomsten te kunnen waarborgen moet er verandering komen. Restauranthouders moeten daarbij vooral tegemoet kunnen komen aan de behoefte van de klant. Deze ligt nu vooral bij het online bestellen van maaltijden bij hun favoriete restaurant.

Ook het afhalen en laten bezorgen van eten hoort daarbij. Als horecaondernemer moet je dus creatief op zoek naar nieuwe oplossingen. Zeker omdat een traditioneel restaurant in veel gevallen niet is ingericht op online bestellingen. Hoewel er in de keuken niets veranderd hoeft te worden, geldt dat wel voor het kassasysteem en de menukaart. Een papieren menukaart en een verouderde kassa verbeteren de klantervaring niet. En dat is juist iets wat in de toekomst nog belangrijker gaat worden. Tijd voor vernieuwing en innovatie dus.

Waarom mensen steeds meer en vaker online eten bestellen

De drastische stijging van online bestellingen heeft meerdere redenen. Waar we in eerste instantie vooral denken aan het gemak, is dat niet de meest belangrijke reden. Mensen bestellen vooral online om hun eigen veiligheid en gezondheid te kunnen waarborgen. Dat is zo gedurende de pandemie, maar zal ook in de toekomst de trend blijven. Klanten zetten hun gezondheid liever niet op het spel. Wil je als restauranthouders ook kunnen profiteren van de stijging in afhaal- en bezorgmaaltijden? Dan zijn een aantal zaken belangrijk.

Profiteren van de toename in het bestellen van afhaal- en bezorgmaaltijden

Als je als horecaondernemer wilt kunnen profiteren van de stijging in online eten bestellingen, moet je een aantal veranderingen doorvoeren. Klanten hebben vooral in deze tijd behoefte aan hygiëne en veiligheid. Dat willen ze niet alleen kunnen lezen of zien, maar ook ervaren. Het bestellen van een online maaltijd komt tegemoet aan deze behoefte. Ook binnen het fysieke restaurants zijn er maatregelen te nemen. Voorbeelden daarvan zijn het werken met een digitale menukaart. De onhygiënische papieren variant is niet toekomstbestendig. Daarnaast geven deze digitale menukaarten en bestelsystemen ook voordelen als het aankomt op online bestellingen. Hetzij voor bezorgen of afhalen:

Omzet verhogen met digitale bestel en betaal opties: tijdens de pandemie is het aantal online eten bestellingen fors gestegen. Mede omdat restaurants tijdens de lockdown niet toegankelijk zijn. Dat wil echter niet zeggen dat digitaal bestellen en betalen in de toekomst zal veranderen. Sterker nog, deze trend zal doorzetten.

Het is niet alleen makkelijk, maar ook nog eens hygiënisch. Bestellingen kunnen middels een digitale menukaart worden ingegeven. Bijvoorbeeld via de eigen smartphone of tablet. Ook de betaling verloopt veilig online via een daarvoor bestemd kassasysteem. Dat geldt voor bezorgen en afhalen, maar ook voor bestellingen in het fysiek restaurant.

Eenvoudig en flexibel aan te passen menukaart: ook dit is iets waarmee we in de toekomst steeds meer te maken krijgen. Een digitale menukaart is eenvoudig aanpasbaar. Bijvoorbeeld als een gerecht tijdelijk niet leverbaar. De pandemie heeft namelijk ook zijn impact op de aanvoer van verse ingrediënten door leveranciers. Met een digitale menukaart kunnen ook prijzen realtime worden aangepast.

Want de pandemie zal zeker ook zijn stempel drukken op de economie. Daarnaast kunnen artikelen, gerechten of voedingsmiddelen eenvoudig worden toegevoegd aan de menukaart. Want steeds meer consumenten bestellen en kopen hun waren op één plaats. De kans op een besmetting of de verspreiding van Covid-19 wordt op deze manier beperkt.

Het aantal afhaal en bezorg bestellingen blijft stijgen

Voordat er sprake was van een pandemie, bestelde circa 70% van de mensen wel eens online. De reden om het niet te doen lag vooral aan het feit dat de bestelsystemen en online transacties niet altijd voor een prettige klantervaring zorgde. Gedurende de pandemie is het aantal online eten bestellingen gestegen naar bijna 90%. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat dit percentage ook in de toekomst stabiel zal blijven. Mede omdat mensen het gemak van online eten bestellen hebben ervaren. Een naadloze bestelprocedure voor afhaal- en bezorgmaaltijden is voor horecaondernemers dus belangrijker dan ooit.